piątek, 7 grudnia 2012

DIETETYCZNE CIASTO RYŻOWE

Za chwilkę święta a ja tu wypadam z przepisem dietetyczny. Dietetyczne w sumie wyszło przez przypadek, ponieważ jak to mam w zwyczaju zapomniałam kupić śmietanki, a mój kuchenny pomocnik zbuntował się tym razem i kategorycznie stwierdził, że do sklepu się nie wybierze. Nie mając wyboru zbytniego i czasu aby biec po brakujący składnik, użyłam mleka zamiast śmietanki. I może dobrze zjeść sobie dietetyczną delicję będąc o krok od czasu niepohamowanego obżarstwa świątecznego, przynajmniej potem będą mniejsze wyrzuty sumienia.


POMARAŃCZOWE CIASTO RYŻOWE Z LIKIEREM COINTREAU
przepis z książki SŁODKOŚCI I SŁODYCZE Alessandry Zecchini
forma o średnicy 18 cm

CIASTO
200 g ryżu do risotto, użyłam Arbioro
250 ml wody
5 łyżek likieru cointreau
250 ml mleka
150 g cukru
200 ml śmietanki (z braku śmietanki użyłam mleka)
50 g zmielonych migdałów
2 jajka
skórka i syrop z jednej pomarańczy

SYROP
4 łyżki wody
1 łyżka cukru
2 łyżki  likieru cointreau
paski ze skórki pomarańczy


Ryż zalać wodą i dwoma łyżkami likieru. Odstawić na około 30 minut. Do ryżu dolewamy mleko i wsypujemy połowę cukru. Całość doprowadzamy do wrzenia. Ryż gotujemy na małym ogniu do czasu wchłonięcia całego płynu (powinien przypominać risotto). W międzyczasie dno formy wykładamy pergaminem, część zostawiając na zewnątrz, smarujemy masłem i wysypujemy mąką.Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni C. Ugotowany i przestudzony troszkę ryż przekładamy do miski. Do ryżu dodajemy resztę cukru oraz likieru, śmietankę (w moim przypadku mleko), mielone migdały oraz jajka. Całość mieszamy i przekładamy do przygotowanej uprzednio formy. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy około 40-45 minut, czyli do momentu aż wbita wykałaczka będzie sucha. Ciasto wyciągamy z formy gdy ostygnie.
Syrop wykonujemy podgrzewając w garnku wodę z cukrem, likierem i skórką z pomarańczy.
Ciasto najlepiej następnego dnia polewamy syropem przed podaniem.
SMACZNEGO!!!




52 komentarze:

  1. Pysznie. Wygląda naprawdę idealnie, jak na warunki panujące na zewnątrz! Tylko mi zawsze szkoda pieniędzy na likier, który nie kosztuje mało, a używa się go głównie do przetwarzania kuchennego... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można go zastąpić innym likierem. widziałam w lidlu ostatnio pomarańczowy, cenowo taniej wychodzi niż oryginał, tylko nie próbowałam i nie wiem jaki jest w smaku.

      Usuń
  2. czym mogę zastąpić likier i jaka średnica formy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja użyłam średnicy 18 cm,ale można też zrobić 21-23 cm będzie niższe. Jesli chodzi o likier to można zastąpić innym likierem lub po prostu dać więcej soku z pomarańczy i skórki. pozdrawiam:)))

      Usuń
  3. Całkiem coś innego.Dla mnie bomba!!Cointreau uwielbiam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachwyciłam się tym ciastem!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mniam mniam. Dla mnie ideał!

    OdpowiedzUsuń
  6. O, jakie cudo!
    Wiesz, że bardzo podobne ciasto, ale w formie muffinek pieką Portugalczycy i nazywają je pastel de arroz :-) Wilgotne i delikatne, z aromatem cytrusów :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nawet nie wiedziałam, nie byłam jeszcze w Portugalii, ale widziałam Twoją relację i naprawdę słodkości to oni mają pyszne:)))

      Usuń
  7. Jaki sliczny snieg pada na Twoim blogu :)) Taki sam prawie jak za moim oknem :) Ciasto wyglada wspaniale. Gdyby nie fakt, ze slodyczy objadlam sie ostatnio po "korek" to skusilabym sie na kawleczek :)))

    Usciski.

    OdpowiedzUsuń
  8. Swietnie wyglada! Dobrze miec pod reka przepis na dietetyczne ciasto - na pewno przyda sie po swiatecznym folgowaniu sobie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy przepis:)
    Nigdy nie jadłam czegoś podobnego!

    OdpowiedzUsuń
  10. ciasto ryżowe to dla mnie nowość, ciekawe jak smakuje! :D
    zdjęcia mistrzowskie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. nigdy nie jadłam ciasta ryżowego ... ale wygląda jak wszystko u Ciebie smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. ciekawy przepis, a samo ciasto wygląda niczym sernik... czyli pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciasta z ryżem nigdy nie próbowałam, a to wygląda przepysznie;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam przepis takiego ciasta w wersji włoskiej:)
    Twoje wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie też robiłam z książki napisanej przez włoszkę :)

      Usuń
  15. Ale fajnie śnieży u Ciebie :] Zjadłabym takie, tylko ten likier mnie trochę przeraża- nie wiem czy nabędę w najbliższym monopolowym i czy mnie stać na taki... Wyobrażam sobie że konsystencja wspaniała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiem że tańsza wersja jest w lidlu. ja dostałam w prezencie i za bardzo do picia nie schodzi więc wciskam go w wypieki :) ale zawsze można zrobić to ciasto z większą ilością soku i skórki i też będzie dobre:)))

      Usuń
  16. Na taka dietę Aniu to ja chętnie przejdę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Śmietanka kremówka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak kremówka, ale ja użyłam mleka i też wyszło :)

      Usuń
  18. Świetny przepis, pierwszy raz coś takiego widzę :) Kiedyś nie lubiłam ryżu na słodko, ale ostatnio niespodziewanie się do niego przekonałam. W tym tygodniu w planach wielkie urodzinowe pieczenie, ale przy najbliższej okazji na pewno to ciasto upiekę!

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniałe to ciasto, w dodatku bezglutenowe! Mam wszystkie składniki, czuję się bardzo zainspirowana :)

    OdpowiedzUsuń
  20. pytanie nie mam ryzu risotto tylko zwykły tez może byc ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem nie testowałam ze zwykłym także niestety nie jestem stwierdzić na 100% że się uda, ale spróbowałabym :)

      Usuń
  21. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    OdpowiedzUsuń
  22. Jakie to ciasto jest w smaku? Jak byś je opisała? Jakie doznania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto bardzo nam smakowało :) Nie jest to jedno z najlepszych ale było bardzo dobre :)

      Usuń
    2. A jakie było najlepsze, albo kilka? Jak zrobie to napiszę jak smakowalo?

      Usuń
    3. Ja jednak najbardziej lubię ciasta ze świeżymi owocami, wszelkiego typu tarty lubię też serniki :) ciężko wybrać ulubione :)

      Usuń
  23. Ciasto trzeba schłodzić w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba, ale lepiej je zostawić do następnego dnia, jest wtedy lepsze :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  24. A przechowujemy jak i jak długo? Jest Pani niezastąpiona ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas nigdy za długo ciasta nie stoją. One przez to że jest z ryżu jest dość długi wilgotne w środku ale bym je zostawiła najdłużej na 4-5 dni, dłużej raczej nie :) Aha myślę że bym je przechowywała jednak w lodówce :) Pozdrawiam

      Usuń
  25. Nie napisałaś kiedy dodajemy skórkę i syrop z pomarańczy chyba. Dodaje wtedy kiedy migdały ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Syrop podajemy na ciepło czy obojętnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ryż można zmielić po ugotowaniu? Dla poszukania domowników;)

      Usuń
    2. Myślę że można spróbować :)

      Usuń
    3. A próbowała Pani zrobić to ciasto z brązowego ryżu? Albo białego pomieszanego z brązowym..

      Usuń
    4. Niestety nie próbowała :) Jak zrobisz i wyjdzie daj znać :)

      Usuń
  27. Niestety spiekło mi się z góry, polewa syropowa jest przezroczysta to chyba tego nie zasłoni. A co gdybym zrobił polewę z białej czekolady i cointreau?

    OdpowiedzUsuń
  28. a te 200 g ryżu to waga przed czy po ugotowaniu?

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny wpis!
    Zapraszam również do mnie, a tam wszystko o jagodach Acai, na pewno nie mieliście pojęcia o niektórych właściwościach :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    OdpowiedzUsuń
  31. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    OdpowiedzUsuń
  32. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJE ZA WSZYSTKIE POZOSTAWIONE MIŁE SŁOWA:)

TOP