niedziela, 16 grudnia 2012

ŚWIĄTECZNE CIASTO Z ŻURAWINĄ.

Do świąt został już tylko krok, czyli tydzień więc prezentuje dziś pyszne ciasto z żurawiną w sam raz na wigilijny stół. Blaty biszkoptu z makiem przełożone kwaskową konfiturą żurawinową, oblane ganache czekoladowym oraz zwieńczone chrupiącymi kulkami żurawiny. Prezentuje się znakomicie i też tak smakuje, więc to pozycja w sam raz na zbliżające się święta.


ŚWIĄTECZNE CIASTO Z ŻURAWINĄ

KONFITURA ŻURAWINOWA
550 g świeżej żurawiny
220 g cukru
skórka z jednej cytryny
sok z 1/2 cytryny
1/2 szklanki wody

Żurawiny podzielić na pół, odłożyć kilka do dekoracji. Pierwszą połówkę wymieszać z cukrem, sokiem i skórką z cytryny oraz wodą, umieścić w garnku i gotować około 20 minut. Po tym czasie dorzucić drugą połowę świeżych owoców i gotować około 40 minut, aż konfitura nabierze odpowiedniej konsystencji.

BISZKOPT Z MAKIEM
140 g cukru
100 g mąki pszennej
50 g mąki ziemniaczanej
5 jajek
50 g maku

Piekarnik nagrzać na 165 stopni. Przygotować formę, ja użyłam formę o średnicy 18 cm, wyłożyć spód oraz boki (wystawiając kilka centymetrów powyżej krawędzi) papierem do pieczenia.
Oddzielić żółtka od białek. Żółtka odstawić, a białka ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać stopniowo cukier do uzyskania sztywnej i błyszczącej piany. Następnie dalej ubijając, pojedynczo dodawać żółtka. Przesianą mąkę wmieszać w masę na delikatnych obrotach. Na koniec wrzucić mak i delikatnie wymieszać.
Ciasto wylać do przygotowanej wcześniej formy i wstawić do piekarnika na około 35 minut, do tzw. suchego patyczka. Po ostudzeniu biszkopt podzielić na 3 blaty.

GANACHE CZEKOLADOWE
175 g cukru
170 g śmietany kremówki 30%
120 g gorzkiej czekolady 70%
85 g masła
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

W garnku umieścić cukier i śmietankę. Gotować około 7 minut, na średniej mocy palnika. Następnie zdjąć z ognia i dodać masło oraz czekoladę, wymieszać do rozpuszczenia się składników. Dodać ekstrakt waniliowy, wymieszać całość i odstawić do ostygnięcia oraz osiągnięcia konsystencji kremu.

Gdy wszystkie składniki będą gotowe a ganache osiągnie temperaturę umożliwiająca smarowanie można zacząć składać ciasto. Blaty biszkoptu przekładać konfiturą żurawinową. Całość posmarować ganache czekoladowym. Na górze ułożyć wzór z surowej żurawiny.
SMACZNEGO!!!




20 komentarzy:

  1. Mm, coś dla mojej mamy. :) Musze zapisać ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
  2. Musi być pyszny bo tak strasznie pysznie wygląda!!pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. piękne! kradnę przepis :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha ;)

    Przypominam o konkursie z PRYMAT i zapraszam : http://book-and-cooking.blogspot.com/2012/11/konkurs-z-firma-prymat-edycja-swiateczna.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Już jak zobaczyłam je na facebooku to miałam fantazyjne wizje z tym ciastem w roli głównej :P
    A powiedz mi jak ta surowa żurawina na górze- nie wykręca pyszczka cierpkością, czy jakoś reszta ja równoważy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :P jak to świeża żurawina wykręca ale jakoś całkowicie mi to nie przeszkadzało, bo te kuleczki tak superowo wyglądały :)))

      Usuń
  6. Prawdziwie świąteczny smakołyk !

    OdpowiedzUsuń
  7. ja chcę kawałek takich pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  8. jaaa.. ale mnie zmogło. cudowne jest!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow, jakie wspanialosci :) Wyglada przepieknie. Az mnie zatkalo :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Ojej, jakie piękne ciacho :) Ślinka cieknie!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne!:)
    I bardzo świąteczne!

    OdpowiedzUsuń
  12. Mistrzowskie ciacho!!!Pozdrawiamy ciepło ze szpitala. Jutro wychodzimy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli wychodzicie to znaczy że ok, trzymałam kciuki :)))

      Usuń
  13. Idealnie się prezentują takie wysoki torty. Obłędny jest;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zanim zobaczyłam ostatnie zdjęcie, ze sto razy pomyślałam, że aż żal kroić :)) Cudowne.

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJE ZA WSZYSTKIE POZOSTAWIONE MIŁE SŁOWA:)

TOP