niedziela, 30 grudnia 2012

SERNIK PIERNIKOWY.

Pewnie macie już dość świątecznych przepisów pełnych przypraw korzennych, cynamonu, pierogów i śledzików, ale i tak poświątecznie przedstawiam Wam sernik wprost z naszego wigilijnego stołu. Przedstawiam bo sernik ten jest dla mnie kwintesencją świąt, a okolica świąt Bożego Narodzenia, to zaraz po wakacjach mój ulubiony czas w ciągu roku. Więc nie zważając na to, że przed chwilą minął ten czas i zaraz będę chować świąteczne ozdoby do kartonów , wynosić je na strych aby zakurzyły się do przyszłego roku, czekam z niecierpliwością na przyszłoroczne święta, aby móc konsumować ten sernik bezkarnie.


SERNIK PIERNIKOWY
inspirowałam się przepisem Liski z WHITE PLATE
foremka o średnicy 25 cm
*należy pamiętać aby składniki masy serowej miały temperaturę pokojową

SPÓD
350 g ciastek Speculoos (można użyć innych, np.pełnoziarnistych)
150 g masła rozpuszczonego
4 łyżeczki przyprawy korzennej do piernika

MASA
750 g sera na serniki
250 g mascaropne
250 g drobnego cukru
5 jajek
1 czubata łyżka przyprawy korzennej do piernika
1 cukier waniliowy, użyłam cukru z prawdziwą wanilią
skórka z jednej pomarańczy

POLEWA
200 g jogurtu naturalnego
1 łyżka skórki pomarańczowej
1 łyżka soku pomarańczowego
1 łyżka cukru pudru
gorzka czekolada do posypania


Masło roztopić w rondelku. Ciastka rozgnieść, ja robię to za pomocą rozdrabniacza od blendera, ale można też ciastka umieścić w zamykanej foliowej torebce i rozgnieść za pomocą wałka. Rozdrobnione ciastka, masło oraz przyprawę połączyć razem. Przygotowaną masą wylepić tortownicę (boki oraz spód), uprzednio wykładając papierem do pieczenia spód formy. Tak przygotowaną tortownicę umieścić w lodówce na minimum 30 minut.
Piekarnik nagrzać na 160 stopni C. Ser razem z cukrem utrzeć na gładką masę. Do masy dodawać pojedynczo jajka. na koniec dorzucić przyprawę korzenną, skórkę pomarańczową oraz cukier waniliowy.
Masę serową wylać na przygotowany wcześniej i schłodzony spód. Wstawić o nagrzanego piekarnika, a następnie w dole piekarnika umieścić formę (najlepiej ceramiczną) wypełnioną wrzącą wodą. Piec około 80 minut.  Wszystkie składniki polewy wymieszać razem. Następnie wyjąć sernik i przykryć przygotowaną wcześniej polewą i wstawić ponownie do piekarnika na 20 minut. Sernik zostawić do ostygnięcia w piekarniku, a następnie umieścić go w lodówce na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Na wierzch można, ale nie trzeba zetrzeć czekoladę.
SMACZNEGO!!!




15 komentarzy:

  1. A ja nigdy nie mam dość takich smaków i chętnie ukroiłabym sobie kawałek takiego sernika już teraz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. dobrych serników nigdy za dużo. przed świętami, w święta i tuż po! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam ten sernik i co roku, OBOWIĄZKOWO, musi się znaleźć na świątecznym stole. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. Sernik nigdy się nie nudzi Aniu. I jeśli nawet podrasowana smakiem piernika, to tym bardziej kusi.
    Wszystkiego dobrego Aniu w Nowym Roku 2013!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. O dziwo, nie mam dosyć świątecznych smaków. Że już nie wspomnę o śledziu, o którym mogę tylko pomarzyć. Przydałaby się jakaś rolmopsowa kontrabanda z PL :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też nie mam jeszcze dość, a śledzie to swoją droga uwielbiam :)

      Usuń
  6. Sernik prezentuje się wyśmienicie. Najlepsze życzenia w Nowym Roku !

    OdpowiedzUsuń
  7. bajeczny! może i na moim stole zagości w przyszłym roku :)

    Tymczasem życzę Ci Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  8. Połączenie sernika z piernikiem musiało być przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Smakowałby mi taki serniczek :). Bardzo świąteczny :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pyszności :) Mi się jeszcze świąteczne słodkości nie znudziły - może dlatego, że w tym roku miałam niedobór...? :)

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJE ZA WSZYSTKIE POZOSTAWIONE MIŁE SŁOWA:)

TOP